سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه باید درباره بیماری زگیل تناسلی بدانید

آیا بیماری مقاربتی زگیل تناسلی خطرناک است؟

بیماری زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که بر روی اندام تناسلی به وجود می آید. و به آن کندیلوما نیز گفته می شود. این بیماری بر اثر ویروس HPV به نام پاپیلوما ایجاد می شود. یک زایده برجسته و گوشتی به اندازه 5 میلی متر یا کمتر که روی اندام تناسلی ظاهر می شود. این بیماری در زنان و مردان به وجود می آید اما در زنان متداول تر است. زگیل تناسلی ممکن است به صورت تکی یا خوشه ای باشد و از راه رابطه جنسی بدون محافظت کاندوم به وجود می آید، و عامل آن، ارتباط جنسی با فرد مبتلا است . این ویروس در حین رابطه جنسی، از طریق مقعد، واژینال یا دهانی به فرد دیگر منتقل می شود و خوشبختانه قابل درمان است.

نشانه های برجسته بیماری زگیل تناسلی

بیماری HPV همیشه با علایم ظاهر نمی شود گاهی ممکن است فرد بدون داشتن علایم ناقل بیماری باشد. این ویروس ممکن است مدت ها در بدن شما پنهان باقی بماند و در دوران بارداری ظاهر شود. اگر بیماری زگیل تناسلی علایمی داشته باشد معمولا 2و3 ماه بعد از انتقال عفونت، عیان می شوند. تشخیص زگیل هایی که داخل مقعد یا واژن به وجود می آیند سختتر است .در ادامه به متداول ترین نشانه های بیماری اشاره می کنم

  • برآمدگی کوچک پوستی
  • رنگ خاکستری
  • سوزش
  • خارش در مقعد یا ناحیه تناسلی
  • خونریزی در مقاربت

زگیل تناسلی مقعدی

زگیل تناسلی مقعدیزگیل تناسلی مقعدی

این نوع زگیل های تناسلی در داخل یا اطراف مقعد شکل می گیرند، دردناک و آزاردهنده نیستند اما در صورتیکه بزرگ شوند ممکن است با خونریزی و خارش همراه باشند. آن ها در یک ناحیه به وجود می آیند یا به آهستگی، قسمت های دیگر را نیز آلوده می کنند. زگیل های تناسلی شکلی شبیه گل کلم دارند و به صورت گل های کوچک کنار هم ایجاد می شوند، آن ها ممکن است  به رنگ های صورتی، زرد یا قهوه ای روشن ظاهر شوند. بهترین راه های درمان زگیل های داخلی، کرایوتراپی با نیتروژن مایع، اسید تری کلرواستیک است.

روش های تشخیص بیماری زگیل تناسلی

ابتدا پزشک سوالاتی درباره وضعیت بیمار می پرسد و با معاینه فیزیکی مقعد و ناحیه تناسلی، آن را بررسی می کند، در مرحله بعد پزشک با توجه به شواهدات، از بافت زگیل، نمونه ای برای آزمایش می گیرد. زنانی که تست پاپسمیر مشکوکی داشته اند، پزشک، آزمایش اچ پی وی را نیز تجویز می کند.

معاینه لگن : یکی از روش های تشخیص بیماری زگیل تناسلی، معاینه لگن است.

آزمایش پاپسمیر:  نمونه برداری از بافت غیر طبیعی

آزمایش خون : آزمایش خون برای تشخیص بیماری های هم خانواده با زگیل تناسلی مثل سوزاک، سفلیس و کلامیدیا انجام می شود.

معاینه مقعدی : سختترین قسمت تشخیص زگیل تناسلی، داخل مقعد است که پزشک با استفاده از دستگاه آنوسکوپ، داخل مقعد را معاینه می کند.

اگر نتایج تست گویای نشانه های بیماری سرطان باشد، باید تست غربالگری مجدد به روش کولپوسکوپی انجام شود.

انواع روش های درمانی زگیل های تناسلی

انواع روش های درمانی زگیل های تناسلیانواع روش های درمانی زگیل های تناسلی

بعد از شناسایی زگیل تناسلی می توانیم وارد مرحله درمان شویم، البته زگیل های تناسلی معمولا با گذشت زمان، خود به خود درمان می شوند،  یا در سلول های پوستی، پنهان می مانند در غیر این صورت باید جراحی شوند. روش های درمانی مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. شما می توانید از روش های الکتروکوتر، کرایوتراپی،فریز یا سرمادرمانی و یا لیزردرمانی استفاده کنید. بهتر است قبل از آن حتما با پزشکتان مشورت های لازم را انجام دهید.

روش الکتروکوتر با جریان الکتریکی

روش الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی انجام می شود. به این صورت که پزشک، قسمت آسیب دیده را بی حس می کند و  از طریق ولتاژ پایین برق، بافت های غیر طبیعی را می سوزاند. البته بعد از جراحی ممکن است جای بافت، دردناک باشد یا بیمار سوزش و تورمی در ناحیه آسیب دیده احساس کند. این روش درمانی، بهترین گزینه برای زگیل های کوچک است، اما تضمینی برای رشد مجدد آن وجود ندارد و ممکن است ویروس در پوست، بدون نشانه باقی بماند. اما مزیتی که دارد این است که از رشد غیرطبیعی بافت جلوگیری کرده، و مانع از عفونت آن می شود. روش الکتروکوتر نسبت به درمان دارویی ارجحیت دارد.

کرایوتراپی،سرمادرمانی یا فریز

کرایوتراپی،سرمادرمانی یا فریزکرایوتراپی،سرمادرمانی یا فریز

سرمادرمانی هم به صورت سرپایی در مطب پزشک انجام می شود. به این صورت که پزشک بوسیله سرمای شدید با نیتروژن مایع یا گاز آرگون برای از بین بردن سلول های آسیب دیده استفاده می کند. سرمادرمانی باعث کاهش جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و تورم و التهاب را کم می کند. این روش برای بیماری هایی مثل پروستات، سرطان، سرویکس و کبد، استفاده می شود.

لیزردرمانی

یکی دیگر از روش های درمان  بیماری زگیل تناسلی، لیزردرمانی است. این روش به کمک نور متمرکز در ناحیه آسیب دیده انجام می شود. نور لیزر آن چنان تیز است که می تواند یک الماس را برش دهد. لیزردرمانی یکی از روش های مطمئن و گران است زیرا بسیار ظریف و با دقت بالا انجام می شود، و طوری که بافت های اطراف آسیب نبینند. روش لیزردرمانی برای درمان بیماری هایی مثل تومورها، پولیپ یا رشدهای سرطانی و از بین بردن سنگ کلیه استفاده می شود.

شگفت انگیز ترین مواد طبیعی برای درمان زگیل تناسلی

شگفت انگیز ترین مواد طبیعی برای درمان زگیل تناسلیشگفت انگیز ترین مواد طبیعی برای درمان زگیل تناسلی

همانطور که می دانید مواد طبیعی در درمان بیماری ها موثر عمل می کنند، و مواد مغذی آن ها در بدن عملکرد شفابخشی دارند، بنابراین  با وجود اینکه بعد از درمان ممکن است زگیل تناسلی پنهان در بدن باقی بماند، استفاده از خواص این مواد در کنار مصرف داروها ، قوی تر عمل می کنند. در این قسمت قصد دارم لیستی از بهترین مواد طبیعی را به شما معرفی کنیم.

چای سبز یک ضد ویروس اثربخش

چای سبز خواص ضد میکروبی و ویروسی دارد، بنابراین در درمان بیماری زگیل تناسلی موثر است، همچنین خاصیت ضد ویروسی چای سبز، بیماری هایی مثل آکنه و آنفولانزا را نیز مداوا می کند. طبق گزارشات و تحقیقات انجام شده، مصرف چای سبز، گلبول های سفید بدن را برای دفاع فعال می کند.

معجزه سیر در درمان زگیل تناسلی

معجزه سیر در درمان زگیل تناسلیمعجزه سیر در درمان زگیل تناسلی

سیر هم مانند چای سبز، عملکرد ضد ویروسی و ضد قارچی  فوق العاده ای دارد، بنابراین شما می توانید کمی از عصاره سیر را روی زگیل ها بمالید تا بافت معیوب را ضدعفونی کند. تحقیقات نشان می دهد که عصاره سیر، زگیل های بزرگتر را کوچکتر کرده و زگیل های کوچکتر کاملا از بین می برند، همچنین این عصاره، در درمان میخچه نیز اثر گذار است.

سرکه سیب، درمانگر عفونت های ویروسی

با کاربرد سرکه سیب در زیبایی و درمان بیماری های آشنایی دارید. از زمان های قدیم، سرکه سیب یک درمانگر قوی برای معده درد و بیماری های دیابت و بوده است.  دلیل آن، اسیدی بودن سرکه سیب است که می تواند عفونت های میکروبی و ویروسی را از بین ببرد. ممکن است وقتی سرکه سیب را با پنبه به  پوست بمالید، احساس سوزش داشته باشید، اما موقتی است. بعد از مدتی، پنبه را بردارید و بافت آسیب دیده را با آب و صابون شستشو دهید.

جادوی فندوق

جادوی فندوقجادوی فندوق

فندوق یک درمانگر محبوب برای درمان بیماری های پوستی به شمار می رود. مانند سرکه سیب و سیر سوزناک نیست اما نباید از آن برای بخش های داخلی بدن مثل مقعد و واژن استفاده کنید. بنابراین تحقیقات موثقی در سال 2014 نشان می دهد که فندوق می تواند در درمان زگیل تناسلی موثر باشد.

مصرف سبزیجات چلیپایی

مهم ترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه است. مصرف سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم، کلم پیچ ، کلم بروکلی، تاثیر فوق العاده ای در مدت زمان بهبودی بیماری زگیل تناسلی دارد، بنابراین حتما  مصرف این سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه تان قرار دهید

خواص آنتی بیوتیکی آلوئه ورا

خواص آنتی بیوتیکی آلوئه وراخواص آنتی بیوتیکی آلوئه ورا

اسید مالیک موجود در آلوئه وار، خاصیت درمانی شگفت انگیزی به آن می دهد. آلوئه ورا نیز دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی بی نظیری است که در درمان بسیاری از بیماری ها ثابت شده است. آلوئه ورا را می توانید برای بهبود زگیل تناسلی استفاده کنید. نحوه مصرف آلوئه ورا هم مصرف موضعی دارد و هم به  صورت خوراکی کاربرد دارد، اما برای تسکین زگیل تناسلی از روش موضعی استفاده می کنیم. به این طریق  که شما برگی را از گیاه جدا کنید و ژل را روی زگیل بمالید و چند روزی آن را تکرار کنید.

شاهکار روغن چای سبز

چای سبز هم مصرف خوراکی دارد و هم می توانید به صورت موضعی آن را روی زگیل بمالید. روغن چای سبز، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است، بنابراین خاصیت درمانی اثربخشی دارد. برای استفاده از روغن چای سبز، چند قطره ای آن را با پنبه روی زگیل قرار دهید، این کار را به مدت 15 دقیقه و 2،3 بار در طول روز انجام دهید.

اثرات شگفت انگیز پوست موز    

اثرات شگفت انگیز پوست موزاثرات شگفت انگیز پوست موز

شاید به نظر نرسد اما پوست موز خاصیت درمانی مفیدی دارد. البته این تاثیر هنوز اثبات نشده است، اما شواهد نشان می دهد که  پتاسیم موجود در پوست موز، بیماری زگیل تناسلی را تضعیف می کند، زیرا پوست موز نیز خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد، برای استفاده از آن، پوست موز را روزانه روی زگیل بمالید و نتیجه را ببینید.

راه های پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی

مهم ترین روش پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی، جلوگیری از ارتباط جنسی پرخطر است. استفاده از محافظی مثل کاندوم، احتمال بروز خطر را کاهش می دهد. از طرف دیگر، تزریق واکسن HPV نیز می تواند اثربخش باشد، تزریق این واکسن تا سن 45 سالگی مجاز است.

چگونه بیماری زگیل تناسلی به سرطان منجر می شود؟

چگونه بیماری زگیل تناسلی به سرطان منجر می شود؟چگونه بیماری زگیل تناسلی به سرطان منجر می شود؟

همه افرادی که بیماری زگیل تناسلی دارند، لزوما به سرطان مبتلا نمی شوند، اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر  مستعد سرطان هستند، زیرا عفونت، احتمال  خطر را افزایش می دهد. HPV می تواند باعث رشد بی حد سلول ها شود، اما اگر سیستم ایمنی، قدرتمند عمل کند، جلوی رشد سلول ها را می گیرد. و در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی، سلول ها، سرطانی می شوند.

تاثیرات زگیل تناسلی در دوران بارداری

هرگونه سابقه بیماری HPV ، تست غیرطبیعی پاپ اسمیر را باید به پزشک اطلاع دهید، تا اثرات آن در دوران بارداری خطرساز نباشد. زنانی که زگیل تناسلی دارند می توانند در دوران بارداری  با نظارت پزشک، درمان کنند و معمولا خطری فرزندشان را تهدید نمی کند. در این دوران پزشک ممکن است آزمایشات کولپوسکوپی  برای بررسی سرطان دهانه رحم انجام دهد، زیرا بیماری HPV با سرطان دهانه رحم مرتبط است.

بیشترین افراد مستعد زگیل تناسلی

بیشترین افراد مستعد زگیل تناسلیبیشترین افراد مستعد زگیل تناسلی

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • نوزادانی که مادران مبتلا به ویروس زگیل تناسلی دارند
  • افراد کمتر از 30 سال
  • گروهی که سابقه آزار جنسی داشته اند

خطرات بیماری زگیل تناسلی در کودکان

بیش از 90 درصد از راه های انتقال زگیل تناسلی، از طریق رابطه جنسی است، اما در مواردی، کودکان نیز به آن مبتلا می شوند، شایع ترین راه از طریق مادر آلوده به فرزند منتقل می شود، اما در موارد بسیار نادر ممکن است از راه استخرهای عمومی، کودک را درگیر کند، به ویژه این ویروس از طریق خراش یا بریدگی در بدن می تواند وارد بدن شود، پس راه رفتن پابرهنه در فضاهای عمومی مثل استخر خطرناک است.

بهترین زمان مراجعه به پزشک

زگیل تناسلی، شایع ترین بیماری عفونی مقاربتی است که بین زنان و مردان رایج است، بهتر است ابتدا قبل از مراجعه به پزشک با همسر خود درباره بیماری زگیل تناسلی صحبت کرده و راهکارهایی درباره این مشکل با یکدیگر پیدا کنید. اگر روش های پیشنهادی، کاربردی نبود، به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی زگیل هایی که از عبور ادرار جلوگیری می کنند، باید سریعا معاینه شوند.

منبع: هر آنچه باید درباره بیماری زگیل تناسلی بدانید