سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه درمان سبک سری و احساس سرگیجه چیست؟

علت سرگیجه و حس چرخش اجسام چیست؟

سرگیجه و احساس سبکی سر، گیجی و ناتوانی است طوری که احساسی کاذب در بیمار ایجاد می کند که همه چیز در حال چرخش در اطراف او است اما با حالت گیجی فرق دارد  و در حالت حاد فرد از تعادل خارج شده و غش می کند. اندام های بدن شامل گوش داخلی، اعصاب در پاها،ستون فقرات، چشم و مغز مسئول برقراری تعادل در بدن هستند، هنگامی که  این تعادل از بین برود، سرگیجه اتفاق می افتد، شایع ترین شکل آن در گوش داخلی است.  گوش داخلی سیستم پیچیده ای از کانال هایی است که به مغز شما فرمان می دهد که سر در چه وضعیتی قرار گیرد، در صورتیکه این سیستم ارتباطی آسیب ببیند، سرگیجه به وجود می آید. سرگیجه نشانه ای از بیماری در بدن است اما بیماری محسوب نمی شود، ممکن است، بر اثر عدم تعادل در گوش داخلی یا نشانه تومور در سر باشد.

با نشانه های سرگیجه آشنا شویم

افرادی که دچار سرگیجه می شوند ممکن است احساساتی شامل موارد زیر را تجربه کنند

  • سرگیجه و احساس سبکی سر
  • حس کاذب چرخیدن سر
  • از دست دادن تعادل هنگام راه رفتن
  • احساس سنگینی سر
  • احساس شناور بودن
  • سردرد یا حس فشار در سر
  • درد در قفسه سینه

اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، شما ممکن است در مرحله حاد باشید و حتما به پزشک مراجعه کنید

  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب شدید
  • تاری دید
  • کم شنوایی
  • سختی در تکلم
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • غش کردن بر اثر عدم تعادل

درباره دلایل بروز سرگیجه بدانیم

درباره دلایل بروز سرگیجه بدانیمدرباره دلایل بروز سرگیجه بدانیم

شایع ترین علت بروز سرگیجه و احساس سبکی سر، اختلالات گوش داخلی و چشم است،اما  عواملی مانند مشکلات فشار خون، بیماری های قلبی، ضربان نامنظم قلب، کم خونی، بارداری، بیماری های مغزی مانند سکته مغزی، زوال مغز، کاهش خون رسانی به مغز، تومور، میگرن نیز در آن دخیل است، البته اختلالات متابولیکی نیز مانند اکسیژن خون پایین، قند خون کم می تواند دلیل ایجاد آن نیز باشد. پیری و زوال جسم نیز گوش را تحت تاثیر قرار می دهد و سرگیجه بروز پیدا کند . سرگیجه گاهی براثر بیماری های روحی مانند افسردگی، اضطراب ظاهر می شود، اما ما فقط نشانه های جسمی آن را ملاحظه می کنیم، بیماری های غدد درون ریز و آلرژی مانند خس خس سینه و فشار خون پایین از دلایل دیگر آن باشد. بیماری های خطرناک ممکن است با سرگیجه آشکار شوند، بنابراین هرگونه تغییر ناگهانی در بدن تان احساس کردید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک از چه آزمایشاتی برای تشخیص سرگیجه استفاده می کند

ممکن است شما به چندین آزمایش نیاز داشته باشید تا پزشک بیماری را تشخیص دهد. از متداول ترین روش آزمایش سرگیجه،مانور Dix Hallpike  است که پزشک در صورت شک به  سرگیجه شایع پاروکسیسم BPPV تجویز می کند و از این طریق می تواند متوجه شود که علت سرگیجه شما مشکل گوش داخلی یا مشکل دیگری است،آزمون ضربه ای سر نیز بر اثر مشکوک شدن به نوریت دهلیزی تست می شود، که با ضربه سر میزان عملکرد چشم ها و گوش داخلی را ارزیابی می کند، تست رومبرگ میزان نوسان و یا  افتادن شما مشخص می شود به این صورت که پزشک از شما می خواهد پاهای خود را کنار هم قرار داده سپس چشم ها را ببندید،آزمایش VNG و یا ENG برای تشخیص وضعیت حرکات طبیعی چشم انجام می گیرد،Eng   از الکترود و VNG با دوربین های کوچک برای اندازه گیری حرکات چشم در حالات مختلف سر انجام می پذیرد

درمان سرگیجه با از چه روش هایی امکان پذیر است

درمان سرگیجه با از چه روش هایی امکان پذیر استدرمان سرگیجه با از چه روش هایی امکان پذیر است

درمان سرگیجه و احساس سبکی سر پس از تشخیص علت آن شروع می شود، اما در حالت نرمال، با درمان های پزشکی یا درمان خانگی قابل درمان است. در صورتیکه علت آن یک بیماری جدی مانند حمله قلبی یا سکته باشد با تزریق اضطرای خون یا جراحی انجام می شود

اگر علت مشکلات گوش داخلی باشد با دارو درمانی و انجام تمرینات در منزل کنترل می شود

میگرن نیز با دارو درمانی، رژیم غذایی مناسب و جلوگیری از عوامل تحریک کننده بهبود پیدا می کند

اگر ناشی از آلرژی یا بیماری های تنفسی باشد، به بیمار اکسیژن داده می شود

دارو نیز برای درمان سرگیجه تاثیر دارد، اگر علت سرگیجه شما بر اثر التهاب یا عفونت باشد،آنتی بیوتیک یا استروئیدها، عفونت را درمان می کنند

پزشک معالج برای  بیماران منییر Meniere’s disease نیز قرص دیورتیک (قرص آب) تجویز می کند

زیرا این دارو، فشار مایع گوش را کاهش می دهد

درمان سرگیجه با توان بخشی دهلیزی

وظیفه سیستم دهلیزی گوش، ارسال سیگنال به مغز برای تشخیص مغز به تغییر حرکت بدن است . این روش سیستم دهلیزی گوش را تقویت می کند، توانبخشی دهلیزی VRT بخشی که این سیستم را مختل کرده را بازسازی می کند، توان بخشی دهلیزی یک برنامه ورزشی است که با کمک درمانگر انجام می شود تا تعادل را به بیمار بازگرداند،و به درمان سرگیجه و احساس سبکی سر کمک کند . این تمرین ها شامل تقویت ماهیچه های گردن و شانه، حرکت چشم به بالا و پایین و دو طرف را در تخت خواب به صورت نشسته انجام دهید، همچنین حرکت سر به جلو و عقب را شامل می شود، مدت زمان تمرینات به مرور باید اضافه کنید، در روزهای اول ممکن است احساس کنید که این تمرین ها، سرگیجه شما را بیشتر می کند، اما باید به تمرین ها ادامه دهید.

درمان با مانور Epley

درمان با مانور Epleyدرمان با مانور Epley

درمان فیزیکی و ورزشی مانند شناسایی بیماری ام اس در درمان سرگیجه موثر است، این مانور با تمرینات ورزشی در منزل انجام می شود. مثلا اگر سرگیجه شما گوش راست شما را آزار می دهد، با نشستن روی تخت سرتان را 45 درجه به راست بگردانید، و در صورت درد در گوش چپ، عکس این حرکت را انجام دهید. این تمرین ها به درمان سرگیجه BPPV شما کمک می کند، و بر اثر مشکلی در گوش داخلی ایجاد می شود، کانال های نیم دایره ای در گوش حرکت را شناسایی کرده و به مغز مخابره می کنند، حفره ای در گوش است که حاوی بلورهای کلسیم است که حرکت را تشخیص می دهد، گاهی این بلورهای کلسیم از حفره جدا شده و به کانال نیمه حلقوی گوش وارد می شوند، درنتیجه، پیام های نادرستی را به مغز می فرستند،در نتیجه دنیا در اطراف شما در حال چرخش است.

درمان با مانور Semont-Liberatory

یکی از روش های درمانی موفقیت آمیز، سرگیجه است که به بخش کانال پشتی گوش مربوط می شود. به این صورت که سنگ های گوش را که اوتوکونیا نامیده می شود، از مجرای پشتی گوش به بخشی دیگر منتقل می کند. این مانور به نام liberatory   نیز مشهور است، و پزشک برای این تغییر در بخش گوش، بیمار را از یک طرف به طرف دیگر تخت منتقل می کند. بعد از تمام شدن مانور سمونت، بیمار باید این دستورالعمل ها را انجام دهد، ابتدا 10 دقیقه صبر کنید، زیرا بعد از اتمام کار، بلورهای کلسیم  جابه جا می شوند، سعی کنید سرتان را به صورت عمودی نگه دارید، و به طور کلی سرتان را زیاد نباید حرکت دهید، هنگام خواب از دو بالشت استفاده کنید

به یوگا و تای چی اعتماد کنید

به یوگا و تای چی اعتماد کنیدبه یوگا و تای چی اعتماد کنید

ورزش رزمی چینی تای چی و یوگا به جنگ استرس شما می رود، و مغز شما را به آرامش دعوت می کند، هنگامی که احساس سرگیجه دارید، حرکت های ساده، درد را کاهش می دهد، حالت های کودک را امتحان کنید، اما از حرکات هایی که سر شما به سمت جلو متمایل می شود، خودداری کنید، ترکیبی از حرکات بدن، تمرکز بر تنفس، در یوگا و تای چی، بدن را آرام می سازد، البته این تمرینات در کنار درمان توان بخشی دهلیزی، اثری چند برابر خواهد داشت، یوگا و تای چی با حرکات مفصل و مچ پاها و زانوها،  تعادل را بر اندام ها برقرار می کند.

خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید

با نداشتن خواب کافی و با کیفیت، سرگیجه بروز پیدا می کند، اگر استرس دارید یا خوب نخوابید ممکن است دلیل سرگیجه تان باشد، حین خواب، به پشت بخوابید، زیرا کریستال های درون مجاری شنوایی کمتر آسیب می بینند، اگر نصف شب بیدار شدید، سر را به آرامی حرکت دهید، زیرا حرکات ناگهانی سرگیجه را بیشتر می کند.

از نوشیدن آب غافل نشوید

از نوشیدن آب غافل نشویداز نوشیدن آب غافل نشوید

بسیاری از اوقات، دلیل سرگیجه از کمبود نوشیدن آب است، بدن ما به 8 تا 12 لیوان آب در طول روز نیاز دارد میزان آب مصرفی تان را در طول روز بررسی کرده و برای آن برنامه ریزی کنید، دقت کنید اگر فعالیت ورزشی انجام می دهید و عرق می کنید، آب زیادی از بدن شما خارج می شود، حتما جایگزینی برای آن در نظر بگیرید.

چای زنجبیل غوغا می کند

مطمئن باشید از چای زنجبیل ناامید نمی شوید. خواص زنجبیل حالت تهوع را بهبود می بخشد و سرگیجه را التیام می دهد، ترکیب چای زنجبیل و عسل شفابخش، جادو می کند، ریشه زنجبیل را به مدت 5 دقیقه قرار دهید و بعد نوش جان کنید،نوشیدن این ترکیب، دو بار در روز، آثار سرگیجه را از بین خواهد برد. زنجبیل سرشار از هیستامین های طبیعی و ضد التهاب است و در درمان حساسیت فصلی بهار اثرگذار است

بادام سرگیجه را شکست می دهد

بادام سرگیجه را شکست می دهدبادام سرگیجه را شکست می دهد

بادام خام دارای مواد مغذی است که سرگیجه را بهبود می بخشد، مصرف بادام در عملکرد مغز تاثیرگذار است

و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد، بادام دارای ویتامین های B,A,E است.

در مرحله نهایی جراحی چاره کار است

اگر هیچ کدام از روش های درمانی سرگیجه پاسخگو نباشد، ممکن است عامل سرگیجه شما وجود یک تومور یا آسیب به مغز و … باشد و روش جراحی می تواند کارساز باشد.

چه کارهایی باید هنگام سرگیجه رعایت کنیم

  • اگر سرگیجه ادامه دار و وخیم بود از عصا یا واکر استفاده کنید
  • هنگام بالا یا پایین آمد از راه پله ها از نرده ها کمک بگیرید
  • از حرکت یا چرخش ناگهانی پرهیز کنید
  • اگر هنگام رانندگی سرگیجه به سراغتان می آید، از رانندگی خودداری کنید
  • از مصرف قهوه، چایی، مواد کافئین دار و سیگار جلوگیری کنید
  • برنامه غذایی سالمی داشته باشید، از میوه، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید
  • اگر به داروی خاصی مشکوک هستید،آن را مصرف نکنید
  • اگر سرگیجه شما براثر گرمازدگی باشد، به یک فضای خنک بروید و استراحت کنید

منبع: راه درمان سبک سری و احساس سرگیجه چیست؟