چای زنجبیلی چه فوایدی دارد ؟

اگر نفخ شکم شما را آزار میدهد از این دمنوش ها استفاده کنید

اگر بعد از هر وعده غذایی احساس نفخ در شما ایجاد می شود یا این که بدون هیچ دلیل مشخصی در اغلب اوقات با مشکل نفخ روبرو هستید، جالب است بدانید می توانید برای رفع این احساس ناخوشایند خود تنها از یک چای یا دمنوش استفاده کنید. دلایل زیادی برای نفخ شکم وجود دارد و بیشتر آنها مربوط به سلامت معده و روده است. بسیاری از گیاهان دارویی شگفت انگیز وجود دارند که می توان از آن ها برای بهبود و رفع احساس نفخ استفاده کرد و به صورت دمنوش یا چای مورد مصرف قرار داد. برای انتخاب بهترین دمنوش برای نفخ شکم بهتر است در ابتدا با انواع دمنوش های مفید برای تسکین درد و ناراحتی بیماری های گوارشی آشنا شوید.

چای نعناع فلفلی

برخی بهترین دمنوش برای نفخ شکم را چای نعناع فلفلی می دانند. نعناع فلفلی، گیاه خارق العاده ای است که قرن ها برای درمان بیماری های گوارشی استفاده می شده است. ویژگی های آن بدلیل وجود ماده فعالی به نام منتول (یا جوهر نعنا) در آن است. منتول همان چیزی است که به نعناع طعم “نعناع” می بخشد. این ماده جدا از کمک به کاهش التهاب، عطر و طعم فوق العاده ای به همراه دارد. خواص ضد التهابی چای نعناع به تسکین ناراحتی معده که می تواند باعث نفخ و گاز معده شود کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که چای نعناع دارای خواص ضد اسپاسم قوی است، به این معنی که به روده کمک می کند تا آرام شود. بدین ترتیب کمک می کند گازهای روده ای و نفخ معده تسکین یابد. تحقیقات همچنین نشان داده است که چای نعناع می تواند یک اثر ضد درد ایجاد کند.

چای سبز

در میان بسیاری از خواص دارویی، چای سبز به طور خارق العاده ای به هضم غذا نیز کمک می کند. این چای آنزیم هایی را که بدن شما برای تجزیه مناسب مواد غذایی نیاز دارد تحریک می کند. در حقیقت، چای سبز به دلیل داشتن محتوای بالای کاتچین و آنتی اکسیدان می تواند بهترین دمنوش برای نفخ شکم و روده شما باشد. این کاتچین ها نه تنها پاک کننده های قوی رادیکال های آزاد هستند (که می توانند به سلول ها آسیب برسانند) بلکه به آرامش عضلات دستگاه گوارش نیز کمک می کنند. چای سبز با از بین بردن تجمع گاز در روده نفخ شکم را کاهش می دهد.

دمنوش چای سبز نعناع فلفلی

این دمنوش یکی از بهترین دمنوش ها برای نفخ شکم است زیرا خواص دو گیاه دارویی چای سبز و نعناع فلفلی را به طور همزمان دارد. خواص دمنوش چای سبز نعناع فلفلی  منحصر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و خواص ضد التهابی نیست بلکه به کاهش وزن نیز کمک کرده و برای التیام سردرد های میگرنی و هم چنین ضد عفونی و خوشبو کردن دهان نیز استفاده می شود.

دمنوش چای سبز لیمو

اضافه کردن مقداری لیمو به چای سبز در حفظ آنتی اکسیدان های آن بسیار موثر عمل می کند. این دمنوش را به صورت آماده می توانید تحت عنوان چای سبز لیمو نیوشا تهیه نموده و به راحتی به صورت روزانه مصرف کنید. یکی از خواص این دمنوش بهبود سوزش معده و سوء هاضمه است.

چای زنجبیلی

چای زنجبیل از ریشه گیاه زنجبیل درست می شود. عطر و طعم آن، گرم و تند است که هم تحریک کننده است و هم بسیار مغذی است. زنجبیل ضد تهوع قوی است و می تواند برای کاهش احساس حالت تهوع و سوء هاضمه به طور موثری مورد مصرف قرار بگیرد. چای تازه زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی و تحریک کننده و از بین برنده نفخ شکم می تواند بهترین دمنوش برای نفخ شکم محسوب گردد. این چای به خصوص برای افراد مبتلا به IBS بسیار مفید است. همچنین مشخص شده است که چای زنجبیل به سیستم گوارش شما کمک می کند تا سریعتر و کارآمدتر تخلیه شود.

چای بابونه

این چای ملایم برای تسکین درد معده و در عین حال تقویت روحیه بسیار محبوب و پر طرفدار است. چای بابونه که با قرار دادن گل های بابونه در آب گرم تهیه می شود، اثرات طبیعی آرام بخشی را برای بدن و ذهن ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده است که بابونه به ویژه برای سندرم روده تحریک پذیر مفید است. همچنین به نظر می رسد که این چای می تواند بهترین دمنوش برای نفخ شکم ناشی از غذاهای حاوی لاکتوز باشد. نوشیدن منظم چای بابونه کیفیت خواب و آرامش را نیز افزایش می دهد.

دمنوش گل ختمی (Hibiscus)

ما تمایل داریم که گیاه هیبیسکوس را فقط یک گل زیبا بدانیم، اما این گل زیبا یک ماده مقوی عالی برای هضم غذا به شمار می رود. این چای یک از انواع بهترین دمنوش برای نفخ شکم است که نفخ معده را از بین می برد. چای یا دمنوش ختمی بسیار معطر بوده و طعم متمایزی دارد. نکته قابل توجه در مورد چای گیاه هیبیسکوس کمک به تعادل هورمون ها است.

دمنوش رازیانه

رازیانه یک کمک هضم متداول است که قرن ها از آن استفاده می شده است. چای رازیانه از دانه های این گیاه تهیه می شود که عطر و طعم بسیار شیرینی شبیه به ریشه شیرین بیان دارد. تحقیقات منتشر شده در Journal of Food Biochemistry نشان داده است که رازیانه ضد التهاب بسیار خوبی برای دستگاه گوارش است. از زمان های دور، روغن های موجود در این گیاه را برای درمان ناراحتی های گوارشی استفاده می کردند زیرا این ماده حاوی استروژن است و از اسپاسم عضلات جلوگیری می کند. دمنوش رازیانه همواره بهترین دمنوش برای نفخ شکم محسوب می شده است که به دستگاه گوارش کمک می کند تا بدون نفخ، غذا را با کارایی بیشتری تجزیه کند. چای رازیانه حتی سبب کاهش اسیدیته در معده و روده می شود.

چای ریشه قاصدک

ریشه قاصدک یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کبد است و این ارگان بدن را که نقشی اساسی در عملکرد هضم غذا دارد، تحریک و پاکسازی می کند.  چای قاصدک را می توان از ریشه یا از تمام قسمت های گیاه شامل ریشه، برگ و گلبرگ تهیه کرد. با این حال، بیشتر تحقیقات مربوط به فواید دارویی ریشه آن است. چای ریشه قاصدک ادرارآور هم است، به این معنی که به بدن شما کمک می کند مایعات اضافی و سموم را از بدن دفع کند. این موضوع کمک زیادی به کاهش نفخ ناشی از گاز شکم می کند.

دمنوش گیاه گزنه

گیاه گزنه و همین طور دمنوش آن خواص بی شماری در زمینه های مختلف دارد و حاوی ویتامین های زیادی است. این گیاه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز استفاده می شود و کمک می کند که روند هضم به خوبی انجام شده و مواد مغذی جذب شوند. علاوه بر این ادرارآور است و موجب دفع سموم و مواد زاید از بدن می شود. جدا از تاثیر آن بر دستگاه گوارش، یکی دیگر از ویژگی های گزنه تنظیم قند خون است. به همین دلیل است که از این گیاه در تهیه پکیج قند خون نیوشا استفاده شده است.

چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه (Melissa officinalis)  دارای عطر و طعم لیمو همراه با اشاره هایی از نعناع است، زیرا گیاه به خانواده نعناع تعلق دارد. چای بادرنجبویه می تواند در مورد مشکلات خفیف گوارشی از جمله نفخ معده و روده موثر عمل کند.

دمنوش خار مریم 

خار مریم یک داروی گیاهی است و به آن Silybum marianum  می گویند. این گیاه خاردار دارای گل های بنفش و رگه های سفید مشخصی است که طبق گفته های سنتی از شیر مریم مقدس روی برگ های آن ریخته شده است. خواص دارویی دمنوش خار مریم بسیار فراوان است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل قند خون و دیابت، کاهش کلسترول خون، سلامت قلب و غیره استفاده می شود. یکی از موارد مصرف آن نیز برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، رفع معده درد و کاهش نفخ شکم است.

دمنوش افسنطین

افسنطین Artemisia absinthium)) گیاهی برگ دار و سبز است که طعم تلخی دارد. این گیاه به هضم غذا کمک می کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که افسنطین می تواند انگل هایی که موجب نفخ می شوند را از بین ببرد. افسنطین نباید در دوران بارداری استفاده شود، زیرا حاوی ترکیباتی است که می تواند باعث انقباضات رحمی شود.

دمنوش گیاه کوشاد

گیاه کوشاد یاGentian root  دارای گل های زرد و ریشه ای ضخیم است. برخی از افراد ترجیح می دهند این گیاه را با چای بابونه و عسل مخلوط کنند. به طور سنتی، از گیاه کوشاد در تولید محصولات دارویی و دمنوش های گیاهی موثر برای درمان نفخ و سایر مشکلات گوارشی، استفاده می شود.

کدام دمنوش بهترین انتخاب برای نفخ شکم است؟

این موضوع که از بین تمامی دمنوش ها فقط یکی به عنوان بهترین دمنوش معرفی گردد بسیار کار دشواری است، زیرا بهترین دمنوش برای هر فرد با توجه به علائم و مشکلات گوارشی وی و هم چنین طعم های مورد علاقه او می تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین باید با مصرف و ارزیابی میزان تاثیر دمنوش روی علائم، بهترین دمنوش یا چای را برای خود پیدا کنید. در کنار استفاده از دمنوش ها سعی کنید خوراکی هایی که موجب ایجاد نفخ در شما می شود را از برنامه غذایی حذف کنید. خوراکی های سرشار از قند، گوشت قرمز، گندم و لبنیات از عمده موادی هستند که موجب نفخ شکم می شوند.