سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا می دانید سرطان چه نوع بیماری است ؟

سرطاÙ? Ú?Ù? Ù?Ù?ع بÛ?Ù?ارÛ? است 

سرطان چه نوع بیماری است ؟

برای پاسخ به این سوال که سرطان چه نوع بیماری است باید گفت که واژه ی سرطان در برگیرنده ی مجموعه ای از بیماری های مختلف مربوط به اندام های مختلف بدن است که در همگی آن ها رشد غیر طبیعی سلول ها و تقسیم سریع آن ها رخ می دهد. این سلول ها با رشد سریع اندام ها و بافت ها را درگیر می کنند.

 

رشد سرطان

سلول های سالم و طبیعی چرخه ی زندگی خاصی دارند. پس از مرگ سلول های قدیمی، سلول های جدید جایگزین آن ها می شوند. در بیماری سرطان این فرآیند دچار اختلال می شود و رشد سلول ها به واسطه جهش ژنی یا تغییر آن متفاوت می گردد.

 

انواع سرطان چیست ؟

هر اندام و عضوی از بدن می توان درگیر رشد غیر طبیعی سلول ها شود. پس می تواند دچار سرطان شود. در اینجا به دسته های کلی انواع سرطان اشاره می کنیم.

برخی از انواع سرطان در پوست یا بافتی از بدن در مرز اندام ها ایجاد می شود.

برخی از انواع سرطان بافت همبند مانند عضله، غضروف، استخوان و رگ های خونی را درگیر می کند.

دسته سوم سرطان مغز استخوان و سلول های خونی را درگیر کرده و دسته ی چهارم سرطانی است که سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند.

 

خطر ابتلا به سرطان

علت اصلی سرطان تغییر در DNA سلول است. این مساله می تواند ژنتیکی باشد و یا به علل خارجی مانند قرار گرفتندر معرض مواد شیمیایی سرطان زا، قرار گرفتن در معرض تشعشعات، نور خورشید، ویروس ها، سیگار و شرایط و سبک زندگی ایجاد شود.

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. برخی از بیماری ها مانند کولیت زخمی و دیگر بیماری های التهابی نیز خطر ابتلا به سرطان را بیشتر می کنند.

 

راه های درمان سرطان چیست ؟

روش های مختلفی برای درمان سرطان پیشنهاد می شود. البته همه ی سرطان ها قابل درمان نیستند و تشخیص زودهنگام این بیماری تاثیر زیادی بر روند درمانی خواهد داشت.

در برخی از شرایط و در اندام هایی که این امکان وجود داشته باشد، بافت سرطانی را با جراحی خارج می کنند. شیمی درمانی نیز درمان شناخته شده ای برای سرطان است و سلول های تغییر ژن یافته را می کشد.

پیوند مغز استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن و استفاده از برخی دارو های نیز برای درمان سرطان پیشنهاد می شوند.

 

در کنار درمان دارویی چه باید کرد؟

بهره بردن از طب سوزنی، ماساژ درمانی، یوگا، تمدد اعصاب، روش های آرام سازی ذهن و جسم و .. نیز برای بهبود شرایط و وضعیت بیماران درگیر سرطان توصیه می شود. روحیه ی بیمار برای درمان باید بالا باشد.

اطرافیان خود را آگاه کنید که سرطان چه نوع بیماری است ؟

منبع: آیا می دانید سرطان چه نوع بیماری است ؟