سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش تقطیر بخار در صنعت اسانس گیری چگونه است؟

انواع روش های صنعت اسانس گیریروش 

اسانس های روغنی کاربرد های فراوانی دارند و از این رو صنعت اسانس گیری در حوزه ی عطر و حتی پزشکی و درمان نیز جایگاه خود را دارد. اسانس ها در واقع ترکیبات فعال گیاهی مورد استخراج قرار گرفته هستند. معمولاً اسانس ها با استفاده از حلال از مواد گیاهی استخراج می شوند. حلال به درون بافت گیاهی نفوذ می کند و مواد را خارج می گرداند.

روش تقطیر بخار

تقطیر بخار یکی از رایج ترین روش های اسانس گیری است زمانی که مواد فرار موجود در بافت گیاهی به صورت بخار در بیایند با استفاده از تقطیر میتوان آن ها را جمع آوری نمود. در این روش در محفظه ای که معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ است، مواد گیاهی را قرار داده و بخار وارد می کنند. مواد موثره ی گیاه همراه با بخار خارج می شود و پس از ورود به لوله ی مبرد تقطیر می گردد. مایع معطر جانبی به دست آمده همان اسانس روغنی است.

استخراج با حلال

در این روش از حلال های گونه خوراکی استفاده می شود و برای مواد گیاهی که بازده اسانس کمی دارند بسیار مناسب است. در برخی از موارد که مواد موثره در حرارت زیاد بخار آسیب می بینند نیز به کار بردن حلال برای استخراج گزینه ی مناسب تری است. به همین دلیل روش استخراج با حلال محبوبیت بیشتری دارد.

استخراج با گاز کربن دی اکسید

از استخراج با گاز کربن دی اکسید اسانس روغنی با کیفیت تری نسبت به روش های دارای حرارت بالا تهیه می شود. استخراج با گاز کربن دی اکسید ترکیبات موثر موجود در اسانس روغنی مواد گیاهی را به بکر ترین شکل ممکن تهیه می کند و تغییری در فرمول آن ها ایجاد نخواهد شد. برای مثال استخراج اسانس بابونه با این روش ماده ای سبز رنگ می دهد ولی در استخراج با بخار اینگونه نیست. ضمناً اسانس به دست آمده از این روش غلیظ تر نیز هست. در این روش کربن دی اکسید تحت فشار مایع می شود و به حالت فوق بحرانی می رسد. کربن دی اکسید مایع تحت فشار همانند حلال برای استخراج مواد موثره ی گیاهی عمل می کند و با بازگشت فشار معمولی به گاز تبدیل می شود اسانس ررا بر جای می گذارد.

استخراج با پرس سرد

این روش معمولاً برای گرفتن اسانس از پوست مرکبات به کار می رود. فشار زیادی در این روش روی پوست میوه اعمال می شود که منجر به خروج اسانس روغنی خواهد شد. گرفتن اسانس می تواند مراه با گرفتن آبمیوه باشد و ر انتها اسانس روغنی از آبمیوه جدا می شود. روغن در لایه ی بالایی مخلوط با آب میوه با قی می ماند و به راحتی قابل جداسازی خواهد بود.

این ها مواردی از روش های قابل استفاده در صنعت اسانس گیری است.

منبع:https://bit.ly/35EkOox